چگونه تلويزيون خود را براي ديدن جام‌جهاني آماده کنيم؟!



هرچه بزرگ‌تر بهتر …

فوتبال ورزشي است پر از جزييات ريز و درشت!‌ اگر واقعا طرفدار اين ورزش هستيد، کاملا متوجه منظور من مي‌شويد. فوتبال برخلاف ساير برنامه‌هايي که از تلويزيون پخش مي‌شود، نيازمند صفحه‌ نمايشي بزرگ براي درک بهتر بازي و جزييات آن است. پس اگر دوست داريد بازي‌ها را هرچه بهتر تماشا کنيد، به سراغ يک تلويزيون بزرگ برويد، اگر بتوانيد يک ويدئو پروژکتور پيدا کنيد که چه‌ بهتر!

اگر تلويزيون کوچکي داريد، براي درک بهتر جزييات مي‌توانيد به‌طور کامل نزديک تلويزيون بنشينيد! تلويزيون‌ها نسبت به سايزي که دارند، براي تماشاي آن‌ها بايد فاصله متناسبي را انتخاب کرد؛ اما در تلويزيون‌هاي امروزي و کيفيت بالا، حتي اگر تماما به تلويزيون هم بچسبيد، مي‌توانيد با نهايت کيفيت بازي را ببينيد. پس شايد ارزشش را داشته باشيد تا صندلي خود را نزديک تلويزيونتان بگذاريد!‌

راه‌اندازي: HDMI، کيفيت بالا و يا 4K

اولين کاري که بايد انجام دهيم اين است که ببينيم تلويزيون به‌طور صحيح نصب و راه‌اندازي شده است يا خير.

خب در اولين گام اگر از دستگاه‌هاي ست آپ باکس و يا ماهواره استفاده مي‌کنيد، سعي کنيد تا با استفاده از کابل HDMI آن را به تلويزيون خود متصل کنيد.

شبکه‌هاي چون ESPN و يا ABC آمريکا، برنامه‌هاي خود را باکيفيت HD و يا رزولوشن 720p پخش مي‌کنند. پس قاعدتا اگر تمايل به ديدن بازي‌ها از اين شبکه‌ها داريد، سعي کنيد براي ديدن بهترين تصوير ممکن، تنظيمات تلويزيون و يا ست آپ باکس خود را به‌جاي 1080p بر روي 720p تنظيم کنيد.

ممکن است شنيده باشيد که سه بازي آخر جام جهاني، شامل فينال و نيمه‌نهايي قرار است باکيفيتي بالاتر از HD براي بينندگان پخش شود که به‌احتمال‌زياد اين کيفيت 4K خواهد بود. اگر شما جزء افرادي اندکي که تلويزيون‌هاي 4K دارند، هستيد، شايد از شنيدن اين خبر به‌شدت خوشحال شويد؛ اما متاسفانه بايد بدانيد تماشاي اين بازي‌ها به‌طور زنده هنوز ممکن نشده است؛ بنابراين بايد تا پايان جام جهاني صبر کرده و سپس نسخه آرشيوشده اين بازي‌ها را دريافت کرده و به تماشاي آن‌ها باکيفيت 4K بنشينيد. البته فيفا به‌طور رسمي اعلام کرده است که بعد از پايان جام جهاني، نسخه باکيفيت تمامي بازي‌ها را در اختيار مردم خواهد گذاشت.

صدا

بعد از نصب و راه‌اندازي صحيح تلويزيون، شما بايد فکري اساسي به حال صداي سيستم صوتي خود کنيد. اگر شما از اسپيکرهاي تلويزيون براي شنيدن صداي بازي استفاده مي‌کنيد، خروجي صداي ست آپ باکس خود را بر روي حالت دالبي تنظيم کنيد؛ اما اگر در خانه سيستم صوتي جداگانه يا سينماي خانگي داريد، مي‌توانيد با خيال راحت، هيجان کافي و با استفاده از صداي فراگير دستگاه‌تان که باعث مي‌شود صداي گزارشگر و ديالوگ‌ها باکيفيت بهتري براي شما پخش شود، به تماشاي بازي‌هاي جام جهاني نشسته و لذت ببريد. حال که صحبت از صدا شد، حتما جام جهاني 2010 با شيپورهاي ووزلاي معروفش را به خاطر داريد. شيپورهايي که باعث شدند تمام صداي بازي و حتي گزارشگران هنگام پخش مستقيم بازي‌ها تحت‌الشعاع قرار گيرند.

حال خوشبختانه در برزيل اين شيپور عجيب وجود ندارد، اما وسايلي شبيه آن در دست تماشگران برزيلي هست. نمونه‌هايي شبيه به بوق‌هايي کوچک‌تر، يا شيپوري با نام کازيرولا که ممکن است در اندازه‌هايي کمتر از ووزلا بينندگان تلويزيوني را آزار دهد. البته ممکن است شما از آن دسته افرادي باشيد که بيشتر به سروصداي تماشاگران، جمعيت و حواشي آن علاقه داريد، پس با اين شرايط اصلا اذيت نخواهيد شد.

اگر چنين است، شما مي‌توانيد با استفاده تنظيمات مربوط به صداي تلويزيون خود از اين شرايط استفاده کنيد. بسياري از تلويزيون‌هاي موجود در بازار و البته سيستم‌هاي صوتي، در تنظيمات خود اکولايزهايي دارند که به شما کمک مي‌کند تا صدا را آن‌گونه که مي‌خواهيد بشنويد. صداهايي را که مايل به شنيدنش هستيد زياد کرده و صداهاي اضافي را کم کنيد.

اگر تلويزيون شما داراي اين تنظيمات نيست، سعي کنيد تا تنظيمات آن را بر روي حالت استاندارد و پايه قرار دهيد.

اما اگر از دستگاه‌هاي صوتي جداگانه و سينماي خانگي استفاده مي‌کنيد، سعي کنيد در ابتداي کار صداي اسپيکر مرکزي سيستم خود را کاملا قطع نماييد تا صداي گزارشگر بازي کمتر شما را بيازارد. اين کار براي زماني خوب است که به‌هيچ‌وجه از گزارشگر بازي خوشتان نمي‌آيد!‌ ولي اگر از صداي گزارشگر راضي بوده و دوست داريد صداي او را در کنار جمعيت تمام و کمال بشنويد، پس اسپيکرهاي چپ و راست جلو را غيرفعال کرده و فقط اسپيکر مرکزي را روشن کنيد.

توجه کنيد که سينماي خانگي شما، داراي تنظيمات پيش‌فرض زيادي است، پس حتما با مطالعه دفترچه راهنماي دستگاه خود، آن‌ها را هم امتحان کنيد. به‌طور مثال شايد با روشن کردن اسپيکرهاي عقبي و خاموش کردن اسپيکرهاي جلويي، حس و حال ديگري به شما منتقل شود.

تنظيمات تصوير: روشنايي

خب، بايد تنظيمات نور و روشنايي تلويزيون شما، کاليبره شوند. اين تنظيمات را ما در اتاقي تاريک انجام داده‌ايم و ممکن است اتاق شما کمي روشن‌تر باشد، به‌ويژه اگر در حال تماشاي تلويزيون در طول روز هستيد. اگر تصوير شما خيلي کم‌نور به نظر مي‌رسد، سعي کنيد روشنايي تلويزيون را توسط کنترل به حداکثر خود برسانيد. اگر شما از تلويزيون‌هاي پلاسما استفاده مي‌کنيد، کنتراست تلويزيونتان را زياد کنيد. سعي کنيد که حسگرهاي مربوط به تنظيم نور، کنترل روشنايي اتوماتيک و يا قابليت‌هاي ذخيره انرژي تلويزيون خود را خاموش‌کنيد.

بعضي از افراد ممکن تلويزيون خود را براي فضاي باز تهيه‌کرده باشند. دقت کنيد که اين نوع تلويزيون‌ها داراي تنظيمات خاصي هستند که بايد از فروشنده و يا نصب کننده تلويزيون پرسيده شود.

تنظيم رنگ

در طول روند کاليبراسيون تلويزيون، سعي ما بيشتر بر به دست آورده ترکيب رنگي بهتر و مناسب‌تر است. براي تماشاي فوتبال، معمول‌ترين رنگي که شما مي‌بينيد، رنگ سبز چمن استاديوم است، بنابراين اگر اين رنگ به‌طور دقيق تنظيم و پخش نشود ممکن است چشم شما کمي اذيت شود. چشم انسان بسيار نسبت به رنگ سبز حساس است و اگر اين رنگ درست و صحيح به مغز شما ارسال نشود، ممکن است چمن زمين را به رنگ زرد و يا قهوه‌اي ديده و يا گاهي اوقات حس کنيد که چمن زمين در حال حرکت است.

اگر شما به تنظيمات تصوير و رنگ تلويزيون دسترسي نداريد، يکي از بهترين راه‌هاي تست دقيق رنگ، استفاده از فيلم است. معمولا فيلم‌ها رنگ‌ها را کي اغراق‌شده تر نشان مي‌دهند و براي همين مي‌توانيد رنگ سبز مورد دلخواه خود را با پخش چند فيلم بررسي کنيد.

متاسفانه برخي از تلويزيون‌ها، فيلم‌ها را تيره‌تر از حد معمول خود پخش مي کنن، حتي اگر شما تنظيمات مربوط به نور و کنتراست آن را در حالت حداکثر خود قرار دهيد. اگر تلويزيون شما اين‌گونه است، حالت‌هاي مختلف تصوير را انتخاب کنيد، به کنترل خود دقت کنيد که آيا گزينه‌اي بانام COLOR SPACE يا چيزي شبيه به آن را دارد يا خير. در اين مرحله شما مي‌توانيد يکي از گزينه‌هاي HD، Auto و يا Rec709 را انتخاب کنيد. ممکن است اين تنظيمات در تمامي تلويزيون‌ها موجود نباشد.

همچنين شما مي‌توانيد با کاهش شدت رنگ، چمن زمين را کمي طبيعي‌تر ببينيد.

يکي از بهترين زمان‌ها براي تنظيم رنگ توسط چشم، مقايسه رنگ‌هاي نشان داده‌شده در اين شبکه با شبکه ديگر و يا يک کانال ورزشي ديگر است.

برخي از تلويزيون‌هاي مدرن بازار، داراي تنظيمات پيشرفته‌تري هستند که تجربه رويت تصوير بهتري را به شما مي‌دهند. اين تنظيمات در تلويزيون هاس سامسونگ Auto Motion Plus، در تلويزيون‌هاي ال‌جي TruMotion و در تلويزيون‌هاي سوني MotionFlow نام دارند. فوتبال گاهي اوقات مي‌تواند از اثرات اين تنظيمات که اثر کاهش تاري دارند بهره گيرد اما درعين‌حال، ممکن است اين تنظيمات تاثير معکوس نيز داشته باشد و هنگامي‌که توپ به‌سرعت در حال حرکت است و يا دروازه بان شيرجه مي‌رود کمي دچار تاري تصوير شويد. در اين هنگام تنظيمات را به حالت پيش‌فرض برگردانده و اين قابليت را کاملا خاموش سازيد.

((((((((((گـــــــــــــــــــــــــــل))))))))))

خب شما هم‌اکنون آماده ديدن مسابقات جام جهاني از تلويزيون خود هستيد!‌ با تنظيماتي که گفته شد مي‌توانيد بهره بهتري از صدا و تصوير ببريد.
فراموش نکنيد که برخي از تلويزيون‌ها، به‌صورت پيش‌فرض داراي حالت‌هاي تصوير مخصوص ورزش و يا فوتبال هستند. پس حتما از آن‌ها استفاده کنيد.
در مورد صدا نيز مي‌توانيد به اين تنظيمات اعتماد کرده و آن‌ها را بر روي ورزش و يا مسابقه قرار دهيد. حتما از صداي موجود لذت خواهيد برد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 24 خرداد 1393برچسب:, | 12:14 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.